Met vertrouwen naar de nieuwe kerndoelen voor moderne vreemde talen
In augustus 2027 worden de nieuwe kerndoelen voor moderne vreemde talen (MVT) ingevoerd.
Voor veel docenten voelt dat als een grote verandering. Docenten Frans, Spaans en Duits gaan zelfs voor het eerst werken met kerndoelen. Dus, hoe ga je om met kerndoelen en de domeinen? Hoe kun je de gevraagde samenhang concreet in lessen aanbieden?
Bij Noordhoff laten we graag zien dat niemand zich daar zorgen over hoeft te maken. Onze kerndoelenedities van Stepping Stones, Neue Kontakte, TrabiTour, Grandes Lignes en Paso Adelante zullen volledig up-to-date zijn én vertrouwd aanvoelen.
Veel meer samenhang
De nieuwe kerndoelen zijn door SLO ontworpen vanuit één gedeeld raamwerk, voor alle talen.
Dat betekent meer samenhang op verschillende niveaus:
tussen vaardigheden (spreken, schrijven, lezen, luisteren en gesprekken voeren);
tussen domeinen (communicatie, taal- en cultuurbewustzijn);
en tussen talen (Engels, Frans, Duits en Spaans).
Voor sommige docenten is dat even wennen, terwijl anderen direct enthousiast worden. Er is meer ruimte om vaardigheden, grammatica en vocabulaire gezamenlijk betekenis te geven. Bijvoorbeeld bij het vragen van de weg, waarbij leerlingen kijken en luisteren naar een video, zinsstructuren oefenen en vervolgens een gesprek voeren.
Volgens Miriam van der Velde, propositiemanager bij Noordhoff, biedt dat juist kansen:
“De nieuwe kerndoelen vragen om de integratie van vaardigheden waar dat kan. Met onze methoden houden docenten ook met deze verandering in beeld wat leerlingen leren en waarom ze dat leren. Ondertussen zorgen we er nog steeds voor dat leerlingen veel kunnen oefenen en succes ervaren.”
Meer dan taal alleen
Een andere belangrijke vernieuwing van de kerndoelen is het domein taal- en cultuurbewustzijn. Leerlingen worden niet alleen taalvaardig, maar krijgen ook inzicht in de werking van taal en in culturele aspecten van het taalgebied. Bijvoorbeeld als het gaat om verschillende plekken op de wereld waar Frans gesproken wordt, of het begrijpen van Duitse gewoontes.
Daarnaast krijgen de domeinen burgerschap en digitale geletterdheid meer ruimte. Die leergebieden passen goed bij de moderne vreemde talen. De integratie helpt om alle talen ook in de toekomst een stevige positie in het schoolcurriculum te geven.
Vernieuwd én vertrouwd
Wie ‘nieuwe kerndoelen’ hoort, denkt misschien dat bestaande methoden volledig op de schop moeten. Dat is gelukkig niet het geval. Bij Noordhoff kiezen we bewust voor vernieuwen, terwijl we het vertrouwde behouden.
Bij Neue Kontakte leidt dat tot de minste veranderingen. De nieuwe editie is herkenbaar en degelijk, maar volledig in lijn met de nieuwe kerndoelen.
Grandes Lignes blijft herkenbaar dankzij de elegante vormgeving en praktische thema’s. Volledig in lijn met de nieuwe kerndoelen.
TrabiTour krijgt een frisse impuls, waarbij de creativiteit nog steeds herkenbaar deel uitmaakt van de methode. Naast integratie van vaardigheden en daardoor afwisseling staat vooral cultuurbewustzijn centraal. “Deutsch ist toll!” wordt weer voelbaar in de klas.
Voor Paso Adelante betekent de vernieuwing een grote stap vooruit. De Spaanse methode krijgt een volledig nieuwe editie, geheel in lijn met de nieuwe kerndoelen MVT. “¡Qué divertido!”
Het meest ingrijpend is de verbetering bij Stepping Stones. De populaire methode voor Engels keert met editie 8.0 terug naar de basis: compactere boeken, een heldere structuur en de didactiek waar docenten altijd zo tevreden over waren.
Van der Velde benadrukt dat hier goed over is nagedacht:
“We luisteren goed naar feedback van docenten. Vernieuwing betekent voor ons niet alles anders, maar liever vernieuwd én vertrouwd. Dat biedt houvast in een periode van verandering.”
Voor Engels, Frans, Duits én Spaans
Noordhoff is de enige uitgever die voor Engels, Frans, Duits én Spaans een kerndoeleditie ontwikkelt. Dat biedt scholen veel voordelen. Hoewel de methoden ieder hun eigen karakter behouden, zijn ze onderling goed op elkaar afgestemd.
Dat maakt samenwerking tussen secties makkelijker. Bijvoorbeeld bij taal- en cultuurbewustzijn maken de methoden gebruik van een gezamenlijk begrippenkader, waardoor leerlingen enerzijds begrippen herkennen en anderzijds niet meerdere keren hetzelfde leren. Voor docenten betekent dat minder losse eindjes en meer ruimte om zich te richten op waar het om draait: relevant taalonderwijs dat motiveert.
Talen vergroten je wereld
De nieuwe kerndoelen sluiten goed aan op de missie van moderne vreemde talen bij Noordhoff: talen vergroten je wereld. Wie een taal leert, leert ook een nieuw stukje wereld kennen. Natuurlijk blijft communicatie belangrijk bij het leren van een taal. Taal- en cultuurbewustzijn verrijken het vreemdetalenonderwijs en helpen leerlingen om verder te komen.
Dat kan heel klein zijn — van het bestellen van een ijsje in Frankrijk of een gesprek aanknopen in Berlijn — tot aan veel grotere stappen, zoals het volgen van een Engelstalige opleiding of stagelopen in Buenos Aires.
Met de nieuwe kerndoelen en de vernieuwde methoden wil Noordhoff docenten ondersteunen en ontzorgen, om leerlingen dat avontuur te laten ervaren.
“De kerndoelen hebben best impact, maar met onze methoden blijft het goed behapbaar. En het zorgt voor relevanter en effectiever taalonderwijs,” aldus Van der Velde.
Maak kennis op het congres
Tijdens het Congres Levende Talen vertellen we vanuit Noordhoff graag meer over de nieuwe kerndoelen en de kerndoelenedities van de methoden. Kom kennismaken met onze experts achter Stepping Stones, Neue Kontakte, TrabiTour, Grandes Lignes en Paso Adelante.
Bezoek onze stand en ontdek hoe we samen met vertrouwen aan de slag kunnen met de nieuwe kerndoelen. Tot dan!